24 September 2013

Entri Blog 1 (Pengantar Penulisan) : Kenaikan Harga Minyak…Rakyat Terbeban ?

24 September 2013 / 8:14 pm / Comment


Harga minyak menjadi satu isu yang sensitif bagi semua rakyat di seluruh dunia termasuklah negara yang semakin pesat membangun iaitu Malaysia. Apabila Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak mengumumkan bahawa berlakunya kenaikan harga petrol RON95 dan diesel sebanyak RM0.20 sen seliter dan sekaligus menaikkan kemarahan pengguna yang menggunakan motorsikal dan juga kenderaan automobil yang lain. 

Kali terakhir kenaikan harga minyak petrol dan diesel adalah pada tahun 2010 dimana kenaikan tersebut sebanyak RM0.05 sen seliter.Ramai yang tidak berpuashati dengan kenaikan harga minyak tersebut kerana setelah apa yang dijanjikan oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) sebelum Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) dimana kerajaan akan menjaga kebajikan rakyat. Namun dengan apa yang berlaku sekarang, menyebabkan orang ramai menganggap janji yang disuarakan oleh mana-mana wakil rakyat sebelum berlakunya pilihan raya lepas adalah tidak ditepati dan " janji kosong ".


Kenaikan harga minyak tersebut telah diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib pada 3 September 2013. Setelah mengetahui pengumuman kenaikan harga minyak tersebut, orang ramai segera membanjiri stesen minyak dimana ingin mengisi minyak tersebut sebelum keesokannya harga petrol RON95 dan diesel dinaikkan sebanyak RM0.20 sen


Rata-rata pengguna yang mengisi petrol dan diesel meluahkan rasa marah dengan kenaikan yang berlaku. Hal ini demikian kerana kenaikan harga minyak ini memberi sangat kesan kepada rakyat yang berpendapatan rendah kerana kenderaan seperti kereta memainkan peranan penting kepada orang awam. Dengan kenaikan harga minyak ini juga sekaligus menyebabkan peniaga akan menaikkan harga barang yang dijual. Hal ini akan membebankan golongan yang berpendapatan rendah. 

Dengan kenaikan harga minyak ini juga, pihak pembangkang telah mengambil kesempatan sepenuhnya untuk memburukkan kerajaan ke tahap maksima. Pihak pembangkang sentiasa mencari kesalahan yang dilakukan oleh pihak kerajaan. Bagi pendapat aku, walaupun hanya pandai berkata-kata tetapi tidak melakukan apa yang dijanjikan itu sesuatu yang kurang bagus dalam politik. Itulah dinamakan mainan politik semata-mata. 

Berbalik kepada kenaikan harga minyak ini, setelah kenaikan ini berlaku secara tidak langsung rakyat akan terbeban dengan kenaikan harga barang oleh mana-mana peniaga yang turut mengambil kesempatan terhadap kenaikan harga minyak tersebut. Apabila harga minyak ini berlaku, peniaga akan menaikkan harga makanan yang dijual dengan agak mahal juga berbanding dengan harga sebelum kenaikan harga minyak.


Pihak yang bertanggungjawab seharusnya mengawal dalam pemantauan harga makanan yang dikatakan agak melampau kenaikan tersebut dan pihak yang bertanggungjawab itu haruslah mengambil tindakan mana-mana peniaga yang melanggar etika menaikkan harga barangan secara melamapu. Dengan penguatkuasaan ini, mungkin ia dapat mengurangkan sedikit beban yang ditanggung oleh rakyat yang bergolongan pendapatan rendah. Mungkin bagi yang betul-betul miskin ia mungkin menjadi satu beban kepada mereka kerana mereka tidak mempunyai pendapatan yang bagus kerana sekarang dunia semakin maju, maka banyak harga barang dan perkhidmatan semakin meningkat. 

Secara tidak langsung, pihak kerajaan seharusnya mencari satu atau melakukan sebarang tindakan untuk mengawal keadaan tersebut. Saya amat puji dengan tindakan Menteri Pertahanan yang juga pemangku Menteri Pengangkutan Malaysia, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein Onn dimana mencadangkan pemotongan elaun minyak kepada menteri, timbalan menteri dan pegawai kerajaan dalam usaha mengurangkan defisit Negara. Dengan cadangan itu disambut baik oleh pemimpin kerajaan. 

Sinar Harian, 6 September 2013, Datuk Seri Hishamuddin (Menteri Pengangkutan, Menteri Pertahanan Malaysia)

Secara kesimpulannya, aku berpendapat, apabila berlakunya kenaikan harga minyak ini, seharusnya kita memikirkan secara positif dan tidak bertindak melulu dan menyalahkan sesuatu pihak. Selalunya pihak yang tidak bertanggungjawab akan cuba mengambil kesempatan dalam situasi dan memburukkan lagi keadaan yang sepatutnya tidak berlaku. Walaupun semua melepaskan kemarahan mengenai kenaikan harga minyak, namun bagi aku kita sebagai pengguna kereta/motorsikal/bas dan sebagainya yang mahu bergerak ke sesuatu tempat sama tempat kerja atau mana-mana, kita akan mengisi minyak untuk menggerakkan kenderaan kita itu. Masalah ini mungkin akan semakin hari semakin reda kerana biasanya gelagat orang ramai hanya akan bercakap-cakap apabila isu ini masih hangat ibarat “ pisang goreng panas”, namun apabila “ sejuk ” ia akan tidak akan menyentuh isu ini. 


p/s : pandang ke hadapan...jangan pandang ke belakang...


terima kasih kerana sudi membaca entri ini

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...Dah siap baca entri? Nanti jangan lupa komen yer :)

Terima kasih banyak-banyak !!!

Pelawat Blog

Flag Counter
COPYRIGHT@Segala apa yang tercatat dalam blog ini adalah hak milik saya..DI LARANG MENYALIN TANPA KEBENARAN