17 September 2013

Selamat Hari Malaysia

17 September 2013 / 1:24 am / Comment


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Alhamdulilah, hari ni masih diberikan kesempatan untuk meneruskan kehidupan di muka bumi Allah ini dan melakukan apa yang disuruh oleh Allah SWT :)

Masih belum terlambat lagi aku nak wish SELAMAT HARI MALAYSIA 2013. Sepatutnya semalam aku wish dan post pasal Hari Malaysia ni, namun kekangan masa dan juga atas sebab-sebab tertentu aku terpaksa postpone update pasal Hari Malaysia. Seperti orang ramai tahu, semalam Malaysia telah menyambut Hari Malaysia yang ke-50. Mungkin sesetengah orang tidak mengetahui apa yang dimaksudkan dengan Hari Malaysia. Ada juga mengatakan Hari Malaysia ni kesinambungan daripada Hari Kemerdekaan dan juga ada yang berpendapat lain. Namun pelbagai tanggapan dan persepsi mengenai Hari Malaysia ini.

Okeylah, memandangkan aku bersemangat untuk menceritakan Hari Malaysia ni, jom aku menerangkan dengan serba sedikit mengenai Hari Malaysia ini.

  • Hari Malaysia merupakan hari dimana memperingati penubuhan persekutuan Malaysia pada tahun 1963. 
  • Melalui penubuhan ini, Sabah (Borneo Utara), Sarawak dan juga Singapura bersama-sama menyertai Tanah Melayu dalam membentuk Malaysia.
  • Pembentukan persekutuan baru ini dirancangkan berlaku pada 1 Jun 1963 namun kemudiannya ditangguhkan ke 31 Ogos 1963 bagi membolehkan ia disambut bersama-sama dengan sambutan hari kemerdekaan ke-6. 
  • Beberapa isu berkaitan dengan bantahan Indonesia dan Filipina untuk pembentukan Malaysia memperlambatkan pengisytiharan hingga ke 16 September pada tahun yang sama. 
  • Penangguhan itu juga dibuat bagi membolehkan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu memperuntukkan masa membuat pungutan suara di Borneo Utara (kini Sabah) danSarawak.
  • Hari Malaysia merupakan cuti am di negeri Sabah sempena hari keputeraan Yang Di-Pertua Negeri.
  • Walupun pada awalnya Hari Malaysia bukan merupakan cuti am di Sarawak dan Semenanjung Malaysia, namun mulai tahun 2010, Hari Malaysia juga merupakan cuti am di semua negeri di Malaysia.

Okeylah itu serba sedikit mengenai Hari Malaysia yang boleh aku ceritakan kepada korang semua.Baiklah mataku pon dah mengantuk, so nanti aku update lagi yer mengenai post-post yang menarik lak..hehehe..Selamat Malam....
Malaysiaku Tanah Air..Tumpah Darahku..I Love My Malaysia


terima kasih kerana sudi membaca entri ini

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...Dah siap baca entri? Nanti jangan lupa komen yer :)

Terima kasih banyak-banyak !!!

Pelawat Blog

Flag Counter
COPYRIGHT@Segala apa yang tercatat dalam blog ini adalah hak milik saya..DI LARANG MENYALIN TANPA KEBENARAN