18 September 2013

Pengantar Penulisan..Permulaan Sebagai Penulis

18 September 2013 / 5:27 pm / 3 Comment


Alhamdulilah hari ni ada kesempatan untuk aku update kat blog kesayangan aku ini. Hari ni aku nak citer sedikit mengenai subjek elektif bebas yang aku amek semester akhir ini. Nak dijadikan cerita, semester sebelum ini (semester 5) senior aku (merangkap sahabat baik dunia dan akhirat) telah mencadangkan aku untuk mengambil paper elektif bebas ini kerana paper elektif ini tidak mempunyai peperiksaan akhir.

Setelah aku tahu yang paper ini tiada exam akhir, apa lagi dalam kepala aku memang aku akan amik paper ini sebagai paper elektif bebas aku nanti.

Biasa la, siapa yang taknak paper yang takde exam final, so bila paper ini takde final ,so aku leh tumpu 3 paper lagi untuk exam akhir nanti. Masa semester 5 dahulu, aku pernah bantu kawan aku iaitu Linda dalam menyiapkan assignment buku cerita kanak-kanak. Memang seronok la buat tuk kwn aku, memang " makanan " aku la kalu bab-bab grafik dan media nih. Tu yang aku tak sia-sia belajar Adobe Photoshop ni, masa tu pon aku belajar semester kedua tak silap aku, setelah godek punya godek, aku pon mahir la gak..tapi nak kata profesional tu takdelah.,.sekadar amatur ada la..hehehe..

Untuk semester ini, Alhamdulilah dapat pensyarah yang memang sporting habis la, memang terbaik dan dapat kengkawan baru dalam kelas. Pensyarah yang ajar kitorang untuk paper ini Dr. Rohaya Md Ali, dye seorang pensyarah bahasa. Bagi tugasan pula untuk semester ini terdapat beberapa tugasan iaitu :

  • Entri Blog (3 Entri)
  • Tugasan Ilmiah (Kajian Library( (Kemerdekaan)
  • Tugasan Kumpulan (Majalah)

Memang 100% coursework, so memang takde exam...bayangkan 40% Kuiz. memang terbaik rrrr...hahahha..hebat kan...memang kena score abes2 la pasni. Insyallah aku akan buat yang terbaik :)

Hari ni aku belajar mengenal erti " penulisan ". Ye la, sudah lama aku tidak mengetahui bidang penulisan ini, kali terakhir aku mengetahui bidang penulisan itu pon masa sekolah rendah dan sekolah menengah. Bila masuk U nih, semua ditinggalkan begitu sahaja, namun ada hikmah disebalik ini kerana dengan apa yang aku belajar nanti dalam kelas Pengantar Penulisan nanti, aku akan cuba menjadi seorang penulis yang betul-betul dapat membuat satu cerita pendek/novel dan sebagainya. Mungkin dengan ini aku dapat mencari kewangan seperti pensyarah aku cakap, hantar je penyertaan kepada mana-mana media yang menyiarkan mengenai cerpen ker, sajak ker, pantun dan sebagainya. Dengan melakukannya sebagai pilihan part time, mungkin ia dapat menjana pendapatan kita :)

Okeylah, itu sahaja yang dapat aku coret untuk kali ini, nanti ada masa lagik aku coret lagi cite-cite yang menarik untuk dikongsikan ngan korang.

Assalamualaikum


terima kasih kerana sudi membaca entri ini

3 comments:

  1. Semoga berjaya. Penulisan ni kalau kkita suka memang tidak menjadi masalah. Setuju, boleh jana pendapatan dengan menulis.

    ReplyDelete

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...Dah siap baca entri? Nanti jangan lupa komen yer :)

Terima kasih banyak-banyak !!!

Pelawat Blog

Flag Counter
COPYRIGHT@Segala apa yang tercatat dalam blog ini adalah hak milik saya..DI LARANG MENYALIN TANPA KEBENARAN