13 July 2013

Contoh Wang Kertas Negara di Dunia (Siri 1)

13 July 2013 / 1:27 am / Comment

Assalamualaikum semua, apa habaq...semoga semua sihat-sihat yer dalam BULAN yang penuh KEBERKATAN ini yer..Alhamdulilah,..nampaknya kita usudah memasuki puasa pada hari ketiga dengan baiknya.Insyallah diharap puasa kita diterima oleh Allah SWT :)

Baiklah, hari ni aku nakcerita sedikit mengenai wang kertas. Tentu korang tahu kan wang kertas tu ape.hehe..so wang kertas tu adalah duit kertas yang bernilai untuk membeli sesuatu barang..ade paham??..baguih..Aku telah melakukan penyelidikan..wah..ayat gratis gitu..so aku google jer nak cari contoh-contoh wang kertas setiap negara yang ada dalam dunia ni, memang tidak dinafikan aku sememangnya suka mencari sesuatu yang mencabar dan advance bagi aku kerana aku ni jenis suka benda yang ingin aku tahu dan paham. So memandangkan aku dah google..akhirnya jumpa gak kesemua jenis wang kertas yang ada di setiap negara. Laman web CURRENCY MUSEUM merupakan tempat aku mencilok n meminjamkan gambar untuk aku mengupdate pasal hari ni.

Okeylah, memandangkan tengok tajuk pon dah baik dan ada siri bahagian, yang ini adalah siri pertama untuk aku tunjukkan contoh wang kertas ada dalam negara di dunia ini. Untuk siri kedua dan seterusnya nanti aku akan update dari semasa ke semasa. Eloklah korang tengok dahulu yer bahagian pertama ini.

Setiap negara berlainan wang kertas kerana kalu dah sama tak dela ciri-ciri sesebuah negara itu..betul tak?? so setiap negara ada ciri wang kertas masing-masing yang penting semua ada nilai.

Di bawah ni aku ada lampirkan beberapa wang kertas yang dapat aku lampirkan untuk siri bahagian pertama ini (klik gambar untuk melihat gambar dengan besar dan jelas)

Afganistan
Albania


Algeria

Angola

Argentina

Armenia

Aruba

Austria

Azerbaijan

Bahamas

Bahrain

Barbados

Belarus

Belgium
Australia

Belize

Bermuda

Bhutan

Bolivia

Brazil

Brunei

Bulgaria

Burundi












































































Cantik kan jenis-jenis wang kertas yang dikeluarkan oleh setiap negara. Memang berbeza dan masing-masing ada ciri-ciri masing masing dalam wang kertas mereka.Nantikan siri kedua untuk contoh wang kertas ini yer :)


terima kasih kerana sudi membaca entri ini

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...Dah siap baca entri? Nanti jangan lupa komen yer :)

Terima kasih banyak-banyak !!!

Pelawat Blog

Flag Counter
COPYRIGHT@Segala apa yang tercatat dalam blog ini adalah hak milik saya..DI LARANG MENYALIN TANPA KEBENARAN