23 June 2013

Jerebu Jun 2013

23 June 2013 / 1:28 am / Comment

Pagi ni aku nak cerita sedikit mengenai jerebu yang berlaku di Semanjung Malaysia sekarang. Jerebu di Semenanjung Malaysia terutama negeri yang berdekatan dengan Singapura seperti Negeri Johor dan Melaka. Johor antara negeri yang teruk dilanda masalah jerebu. Masalah ini boleh dilihat melalui keadaan IPU (Indeks Pencemaran Udara) dimana daerah Muar menjadi daerah yang paling teruk dilanda jerebu dengan bacaan IPU melebihi 300.

Kesian lak aku tengok orang yang tinggal di sekitar Johor terpaksa berdepan dengan masalah Jerebu ini.Takpasal2 sekolah yang terkena dengan jerebu kena tutup. Yela, bahaya kot, terutama sesiapa yang menghidapi penyakit asma nih. Setahu aku punca jerebu ini berpunca daripada kebakaran yang berlaku di Riau, Indonesia. Tapi masing-masing membuka mulut, Indonesia menyebut bahawa syarikat perladangan Singapura dan Malaysia menyebabkan pembakaran dan seterusnya menjadikan keadaan jerebu.


Sekarang ni, takperlu nak menunding jari kepada sesiapa, yang penting sekarang ni duduk semeja berbincang dan mencari idea untuk menangani masalah jerebu yang semakin teruk ini. Kalu dah tahu company mane yang membuat pembakaran terbuka ini, terus jer dakwa takyah nak tunding jari. Apa guna mahkamah kalu taknak dakwa.Tak kiralah company tu dari Malaysia ke, Singapura ke mahupun Indonesia, yang bersalah tetap bersalah.

Kat sini aku nak bagi tahap-tahap IPU yang sihat - tidak sihat ::
  • 0 - 50       : Good
  • 51 - 100   : Moderate
  • 101 - 200 : Unhealthy
  • 201 - 300 : Very Unhealthy
  • 300>        : Hazardous

Aku harap keadaan jerebu ini semakin pulih, Insyallah Amin :) dan kepada semua penduduk yang terlibat dengan masalah jerebu ini, ambil langkah berhati-hati dan sentiasa menjaga kesihatan, kalu hendak keluar sila pastikan anda memakai topeng penutup muka dan kurangkan aktiviti luar :)


terima kasih kerana sudi membaca entri ini

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...Dah siap baca entri? Nanti jangan lupa komen yer :)

Terima kasih banyak-banyak !!!

Pelawat Blog

Flag Counter
COPYRIGHT@Segala apa yang tercatat dalam blog ini adalah hak milik saya..DI LARANG MENYALIN TANPA KEBENARAN